Uncategorized

LærerIKT med programmering i skolen

I uke 3 ble det gjennomført et opplegg ved Markaplassen skole i anledning den årvisse aktivitetsuken. Dette var det tredje året jeg har vært med på aktivitetsuken og denne gangen ønsket jeg å bryte med Legoprogrammering og gå mer i retning teknologi og programmering. Denne bloggposten handler om planlegging, gjennomføring og refleksjon etter endt uke.

Jeg har vært ansatt ved Markaplassen skole i snart 3 år og har i den tiden eksperimentert endel med teknologi og anvendelse av det i fag. Noen vil si jeg er for engasjert, men med tanke på den teknologi vi omgir oss med idag, så er det ganske naturlig å prøve ut for å få erfaringer med det som skjer nå.

Før planlegging hadde jeg hatt gleden av å bli kjent med Lars Klingenberg og Kodeklubben Trondheim. kodeklubben trondheimHan holdt et kurs i Scratch og Kodu ved Markaplassen skole ifjor. Elevene likte dette godt og med disse positive erfaringene fikk jeg også kommet i kontakt med andre personer i Trondheim Kodeklubb. Håkon Kaurel har vært ansatt ved skolen for å undervise i programmering for et par elever. Vi har sett at flinke elever gjerne trenger noe som skolen ikke kan tilby og her har programmering gitt en veldig positiv effekt. Vi har testet Raspberry PI, Arduino, Pythonkoding og i sum ga det meg idèen om å kjøre en hel uke med teknologi/programmering. Det er ikke for å rakke ned på Legoroboter og programmeringen som kan gjøres der, men jeg så større muligheter med Arduino.

TrondheimMakersLogo_sort

Et nettverk har sakte men sikkert etablert seg og gjennom tips og tilfeldigheter kom jeg i kontakt med Frode Halvorsen som er daglig leder i Trondheim Makers. Han hadde utviklet et opplegg sammen med andre som gikk på å bygge en enkel robot gjennom en ATmega 328P Xplained Mini som hjerne.

ATmega328P_Xplained_Angle_thErfaringer fra Arduino gjorde at det var kult å teste ut en robot som drives av en mikrokontroller som er norsk. 2 av våre lærere hadde deltatt ved kurs om Arduino holdt av Nils Kristian Rossing ved Skolelaboratoriet. Vi brukte dette kurset som start for elever og Mette Svendsen holdt Arduino introduksjon.

Mette har forøvrig vært Newtonlærer og har god kontakt med teknologimiljøet i Trondheim. Den tredje læreren, Magne Mittet, er også av de teknofile ved Markaplassen skole. Han hadde ansvar for å suge til seg inntrykk og sørget også for at man fikk grundige tilbakemeldinger på aktiviteter gjennom spørreskjema i Google Docs.

Programmet for 5 dager ble da som følger:

Mandag: Oppstart, registrering. Introduksjon om Arduino. Gjøre oppgaver i Arduino.

Tirsdag: Informasjon om elektroniske kretser. Bygging av robot (Trondheim Makers)

Onsdag: Bygging av robot.

Torsdag: Programmering Scratch, Python (Kodeklubben Trondheim)

Fredag: Konkuranse i Arduino og robot.

MANDAG

Arduino 1Elever fikk en oppstart med historikk rundt mikrochipen som brukes i Arduino. Siden Alf-Egil Bogen og Vegard Wollan utviklet en chip som ble en suksess og nå brukes i det meste av teknologiske innretninger. Det er viktig at elevene ser mulighetene i teknologibyen Trondheim og får innblikk i at her finnes det jobber for fremtiden i blant annet Atmel Norway. Elever fikk koble opp enkle kretser, der de blant annet fikk kontrollere en LED og etterhvert prøve å lage et trafikklys. Vi var spente på om dette kunne bli for vanskelig, men det var mange som fikk koblet opp og eksperimentert med forskjellig hastighet på blinking, variere med 2 lys og tilslutt gjøre oppgaver rundt et trafikklys.

Skisse som var foreslått fra Skolelaboratoriet fungerte veldig bra og et slikt opplegg skal en få til i f.eks Teknologi i Praksis.

TIRSDAG

Arduinolodding 1Dette var starten på en ny erfaring for både lærere og Frode Halvorsen. Det var første gang han skulle teste dette i skole og var spent på hvordan dette ville gå. Jeg sa tidlig fra at det var ikke noe problem om vi krasjlandet underveis, det viktigste var å få litt erfaring med å gjøre noe slikt i skolesammenheng. Frode forklarte litt for elever når det gjaldt robotbyggingen og etterhvert fikk de gyve løs. Det sies at lærere prøver å ha veldig kontroll på hva som skjer i et klasserom, vel, her kunne en nok skremt vettet av mange garvede lærere. Robotkropp 1

Elever som skjærer ut robotkropp med tapetkniver, limer sammen med limpistoler og lodder på kretskort. Det ble en intens opplevelse for alle, men det gode var den interesse og motivasjon som man kunne oppleve. Det var ikke behov for friminutt, det var innsats og det var vilje til å overkomme utfordringer underveis. 6 timer gikk unna og elevene gledet seg til å bygge videre neste dag.

ONSDAG

DSCF1711Det var bare å fortsette der man lapp dagen før. Lukten av brent lim, brente kretskort og overopphetede kretser (Loddet man unøyaktig gikk det ofte mot en kortslutning av batteri). Det var en jente på gruppen og hun hadde i løpet av utskjæring, liming og lodding opplevd mye mestring og utbrøt spontant: “Dette er så kult!”. Det var elever som ikke hadde loddet en eneste gang før, men som nå laget perfekte loddepunkter. De lærte av hverandre, av lærere og spurte hele tiden om hjelp og tips. Det var sjelden noe pause og innimellom begynte små roboter å pile frem under pulter.

DSCF1749Å sette på beina var en morsom prosess, for mange lurte på hva som ville bli best med tanke på å f.eks få robot til å gå fort. Det ble bøyd og justert, en sniktittet på hva andre gjorde. Fikk de kanskje robot til å gå bedre hvis bein var korte, eller litt mer bøyd? Ingeniørfasen var den mest kreative og her fikk man betalt for å lage en konkurranse som den endelige testen. Raskeste robot, mest nøyaktige robot og beste design/konstruksjon. Elever fikk mulighet til å konkurrere på forskjellige vis og robotene ble etterhvert utviklet i den retning man så sin største vinnersjanse. Dagen ble avrundet med å sette unna roboter og glede seg til fredagens konkurranser.

TORSDAG

20150115_083256Her fikk vi igjen besøk av Kodeklubben Trondheim. Håkon Kaurel hadde med seg Eirik Fosse og Kristine Lund Mathisen. Elevene fikk prøve seg på programmering i Scratch og Python. Å få installert Python hadde ikke vært så enkelt siden maskiner i skole kun kan legge inn program som er lagt inn av systemadministrator. Heldigvis kunne en få lagt inn Python med en lokal administratorkonto. Det ble programmert og gjort oppgaver fra opplegg som Trondheim Kodeklubb har gjennomført før. Det var mange som fikk til programmeringsoppgaver og endel dristet seg også til å teste ut blant annet Processing (Gjennomførte dette i kodetimen i uke 50 ifjor). Eleven som testet ut dette hadde blitt litt hekta i kodetimen vi gjennomførte og begynte etterhvert å tilegne seg informasjon selv ved å lete på nett. Dagen etter begynte han å se på logiske operatorer i Arduino, så her var det tent en ild.

FREDAG

Startet dagen med klargjøring med konkurranser. Håkon Kaurel var med idag også, så jeg kunne ta et lite møte med Tjerand Silde angående en lærerkonferanse Kodeklubben Trondheim skal holde. Jeg ønsker å bidra på konferansen og vi hadde derfor et møte for å diskutere litt opplegg og hvordan en vinkler dette for å sikre at mange lærere vil komme. Jeg vil fortelle om de erfaringer vi gjorde i denne aktivitetsuka og forhåpentligvis bidra til at vi får benyttet Kodeklubben mer i skole og knytte godt samarbeid med lokale institusjoner som NTNU.

Konkurranser med roboter gikk på presisjon, fart og beste design. Her var det mye kreativitet og variasjon å spore. Å fortelle hvordan dette forløp gir ikke like godt inntrykk som å se en video: Robotløp. Etter løp ble det så vurdering av roboter med tanke på design, lodding osv. Robotparade

REFLEKSJONER

En veldig intens uke til tross, det var virkelig kult! Elever som IMG_20150112_125447møtte utfordringer med pågangsmot og innsats. Interesse, nysgjerrighet, engasjement og tilstedeværelse. En kan oppleve at et klasserom fortoner seg som en plass der en forsøker å skape engasjement og at en ofte mislykkes med å få elever til å gå inn for noe helhjertet. Det opplevde vi ikke her og det sier vel det meste når elever spør om å få slippe å gå til friminutt.

I ettertid ser vi at en hel dag med programmering i Scratch/Python ble litt tøfft. Elevene ble slitne og en bør nok korte ned en slik økt ved en senere anledning. 2-3 timer er nok optimalt, deretter bør en ha en aktivitet som gir litt mer variasjon. Med Arduino fungerte dette veldig godt, for en programmerte ikke så mye, men måtte koble riktig, teste litt og fikk mer variasjon.

Alt i alt, mange erfaringer rikere. Kjempeinnsats fra Trondheim Makers og Kodeklubben Trondheim og en kjempeuke for elevene som valgte programmering.

Leave a Reply