Uncategorized

Fra Hellas til Mobile Performance Support

Teknikken er de matematiske vitenskapenes paradis, for der modnes matematikkens frukter. (Leonardo da Vinci)

Min første  store helt som barn var Leonardo da Vinci. Han var et universalgeni i en tid da man gjenoppdaget vitenskap etter en lang dvale. Sitatet er fra en tid da matematikk og teknikk var synonymt med utvikling. Fant han ut alt selv? Nei, han og flere samtidige hadde blitt inspirert av kunnskap fra det som omtales som sivilisasjonens vugge her i Europa, nemlig Hellas.

De fleste har hørt om Sokrates (470 f.Kr – 399 f.Kr), Platon (428 f.Kr – 348 f.Kr) og Aristoteles (384 f.Kr – 322 f.Kr). Sokrates påvirket Platon, Aristoteles var elev av Platon. Kunnskapen ble delt og utviklet. Dessverre kunne kunnskapen gå tapt når et liv gikk tapt og det lille som var nedskrevet ble oppbevart i bibliotek eller hos enkeltpersoner. Det var ikke enkelt å få delt kunnskap….

Hvordan kunne en lære av de greske filosofer, matematikere og vitenskapsmenn? Hvordan fikk den store Leonardo innsikt i deres kunnskap? Endel var skrevet ned på pergament eller bokruller. Med Gutenberg og boktrykking ble det etterhvert mulig å kopiere opp i  flere eksemplar.

Den tidsepoke vi kaller renessansen kom til å sette fart i kunnskapsutvikling, men å dele denne kunnskapen med andre var ikke uproblematisk. Utvalgte lærlinger og kolleger fikk etterhvert dele kunnskap og kunne på sin side utvikle den videre. Noe kunne bli trykket opp, men det var ikke i nærheten av den overflod av litteratur som produseres idag.

Fast forward til vår tid og hvordan skjer vår kunnskapsdeling idag? Vi har læreplaner som skal gi rammer for hvordan en skal gi elever sine 5 grunnleggende ferdigheter. Digitale ferdighetsområder går på å bruke ulike digitale verktøy, medier og ressurser til å søke etter, navigere  i, sortere, kategorisere og tolke digital informasjon hensiktsmessig og kritisk. Vi er omgitt av teknologi, apper, datamaskiner, nettbrett, sosiale media, læringsnettverk. Det er som det er sagt i digital ferdighet viktig å kunne bruke alt det som finnes ut fra et bruksområde. Hvilken teknologi skal brukes i fagene? Hvilke digitale verktøy er viktige å kjenne til, kunne anvende og skjønne poenget med?

I slike sammenhenger er det veldig interessant å være lærer, for det finnes mange verktøy å velge blant. Å gå etter antall stjerner eller ymse uttalelser om hvor bra det er vil kunne føre til mange bomskudd. Derfor må en lærer nødvendigvis kvalitetssikre det som skal anvendes. Hvilket program er best til underveisvurdering? Kahoot eller Socrative? Er det best å bruke en datamaskin til å blogge, eller er det enklere med et nettbrett? Digitale innfødte er vant med å teste ut, lytte til andres erfaringer og ikke minst dele sine erfaringer. Det gjør at man enklere danner seg et kvalitativt bilde på hva som er bra eller dårlig.

Jeg liker å teste ut og har vært innom en rekke apper, program og verktøy som elevene har fått teste ut. Der jeg mener at noe har en verdi i undervisningen, f.eks gjør eleven mer effektiv i sin læring, eller lærer på en bedre måte, da vil jeg bruke det.

Et av de programmene jeg etterhvert har blitt tipset om er MYouTime. mt logo

Slagordet er “Swap your idle time with mYouTime” og av logo fremgår det at det er mobile performance support. Hva betyr dette? Det er presentasjonspakker på mobil som kan gi mikrolæring. Korte læringspakker som kan sammenlignes med en forbedring av f.eks FlashCards. Er dette noe å teste ut spør du? Vel, jeg har brukt det i 2 undervisningsgrupper og det er selvsagt en fordel å gå gjennom manual og introdusere programmet for elevene.

Du har muligheten til å lage 3 skjermer/slides og det geniale er at disse kan inneholde film, lyd, bilde, tekst. Du velger en mal og formålet er å lage korte snutter med informasjon som til slutt ender i en liten test. Her følger 4 bilder, der det første er introduksjon og de 3 neste er teori. mYouTime1 mYouTime2 mYouTime3mYouTime4 Jeg har her laget en kort og grei læringspakke som går på 3 typer vinkler i geometri. Jeg brukte 3 bilder og la inn en forklarende tekst. Til slutt kommer en enkel test.mYouTimeTest

Riktig svar er i grønt og feil svar er rødt (Jeg svarte feil!). Dette var som sagt bilde og tekst, men en har mange muligheter gjennom å kombinere video, lyd, tekst. I bildet under ser du hvile varianter en kan kombinere.mYouTimeTemplate Læringspakker som er laget er tilgjengelige de som er koblet til læringsenheten. Det er 3 roller for enheten:  Employee, Coach eller Supervisor. Det er da en inndeling etter om en skal bruke læringspakker, lage læringspakker eller administrere læringsenheten.

I mitt university ser du under at jeg og en elev har laget læringspakke. mYouTime - Pakke

Erfaringene så langt viser at det er engasjerende og motiverende å kunne lage enkle og informative læringspakker. En av elevene utbrøt spontant da vi testet første gang: “Dette er som StudyBlue (Et program som bruker FlashCard metodikk), bare så mye bedre!”

Vi er så heldige at vi har fått teste ut dette programmet av administrerende direktør Gunnar Østgård i mYouTime. Hvis vi rekker det skal vi teste ut litt mer og vise til eksempler på bruk av f.eks video, lyd og tekst.

Leave a Reply